19. Hälsa för mig

Vad är hälsa?
Den frågan har vi fått i skolan typ en miljon gånger, så det är svårt att skriva ett blogginlägg som inte har inslag av vad vi har fått det inpräntat. Främst att man kan ha hälsa trots att man har en sjukdom. Men nu ska jag fokusera på mig och inte på någon annan.
.
Hälsa för mig är att må bra, jag vill må bra både fysiskt och psykiskt. Sviktar det ena följer det andra med. Är jag förkyld känner jag mig plötsligt väldigt synd om mig själv, och tycker att även alla andra ska göra detsamma. Jag blir på dåligt humör men vill ändå försöka göra samma saker som när jag är frisk och blir då förbannad för att jag inte orkar.
Mår jag psykiskt dåligt en dag har jag nästan alltid samtidigt ont i resten av kroppen med. Främst i hander och underarmar, de värker, huden är öm och lederna stela.
Men över igen till hälsa då. När jag har hälsa är jag glad. Jag är pigg i kroppen och jag känner mig oövervinnerlig. Jag kan då klara allt, jag kan springa hur långt som helst, jag kan äta precis det jag ska utan att det är jobbigt, och jag har dessutom världens bästa familj och vänner jag kan ringa till och prata om allt. Hälsa för mig har den senaste tiden för mig mest gått över till det psykiska. För när jag mår bra psykiskt tar jag hand om mig själv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0