DE OLIKA YRKENA.

Har haft yrkeshandledning på praktiken idag. Det var otroligt intressant och väldigt givande.
Handlade om två patientfall utifrån vårdvetenskap och medicinsk vetenskap.
.
Sedan snackade vi lite om vad vi tycker om utbildningen och att sjuksköterskor och undersköterskor ska börja jobba så mycket tillsammans och att deras uppgifter ska gå hand i hand med varandra.
Visst, det är jättebra att man kan lära av varandra och att man ska samarbeta. Men jag har fan inte gått tre år på Universitetet, tagit 200 000 kr i studieskulder och sedan torka bajs och göra omvårdnad, som en undersköterska gör efter att ha läst ett år på Komvux. Nehedu tack.
Det verkade som att den enda skillnaden dom ville att det skulle bli i yrkena var att sjuksköterskorna får dela ut mediciner, sätta PVK, forska och vidareutbilda sig.
Det är fan inte rätt.
Jag tycker inte heller att det är rätt att man som legitimerad sjuksköterska aldrig har satt en kateter.
Ska det ta tre år att lära sig att se världen från ett patientperspektiv och lära sig forska, när man i stället kan plugga på sjukdomar, vårdteknik och mediciner?
Nehedu tack. Nu är jag faktiskt riktigt irriterad och besviken på det nya systemet.
Hade jag velat hålla på med omvårdnad hade jag utbildat mig till undersköterska och sluppit att ta massa lån.
.
Bara jag som tycker såhär?
Nu är jag ännu mer motiverad till att bli röntgensjuksköterska. Noll omvårdnad och massa knappar och anatomi. - Precis vad jag tycker om.

Kommentarer
Postat av: spelaringenroll

Eller tre år på gymnasiet där man blir usk men knappt får högskolekompetens för isåfall får man plugga upp de ämnena.

2010-10-13 @ 18:00:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0