TIBRA

Igår hade jag första riktiga träningspasset med Tibra efter hennes lilla skada.
Fick tråkigt nog nästan börja om från ruta ett med henne, så pigg och stressad var hon! Men nu när jag har haft hela sommaren på mig att lära känna henne och komma på små knep så tog det bara en kvart innan jag fick henne lugn igen.
Det blev mycket lösgjordhet mellan slalompinnarna och trav i åttor över travbommar, hon var så duktig i slutet. Tog till och med traven direkt från skritt i stället för att skifta från tölten som man fått göra innan. Men fortfarande lyssnar hon inte på mig lika mycket i tölten som i skritt. Jag har provat precis allt! Att rida utan stigbyglar för att jag ska komma ner i sadlen ordentligt, "kniven i magen", halter, halvhalter, volt på volt på volt. Finns säkert något jag gör fel eftersom hon inte vill lyssna.
I och för sig lyssnar hon väldigt mycket på rösten, och jag har alltid fått lära mig att rida med sitsen och helt utan röst och nästan utan att använda skänklarna heller, så det har varit svårt för mig att prenta in.
.
I morgon är sista ridpasset för denna sommaren. Då får det bli en ordentlig galopprunda i skogen! Upp över Ryssberget och ner genom bokskogen. Underbart. Då skiter jag i att kämpa med traven, utan här ska vi bara njuta.
Finns så mycket saker jag vill fortsätta träna med henne.
Mitt självförtroende har verkligen höjts nu när jag verkligen fått beröm för det arbetet jag lagt ner och att jag själv ser att hästen blir bättre.
Nu vet jag att jag kan.
.
På måndag börjar jag på lektionsridning igen. Uppe i Araby, kommer kännas ovant att det nu är jag i stället för hästen som står i fokus. Men gud vad jag längtar!
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0